הצהרת הון – חובת דיווח על נכסים בארץ ובחו"ל
מטרת הצהרת ההון הנה להגיע לידיעה מלאה בדבר הכנסתו של אדם , סעיף 135.
הצהרת הון משמשת ככלי עזר לפקיד השומה לשם בחינת הכנסתו החייבת המוצהרת בדוחות המס, לשם אימות תוצאות הפעילות העסקית ולשם בדיקת האינטראקציה בין העסקי לפרטי.
כלי הצהרת ההון בודק את מצב הנכסים וההתחייבויות של הנישום , סוג של מאזן כמו שנעשה בחברות, כאשר על פי המאזן ליום מסוים ניתן ללמוד על הגידול בהון של הנישום מהצהרת הון קודמת בהשוואה לרמת המחייה והכנסות הנישום המוצהרות בתקופות בין הצהרות ההון.
לדוגמא:
נכסים נטו הצהרת הון קודמת ליום 31.12.2004
|
200,000 ₪ |
נכסים נטו הצהרת הון ליום 31.12.2008 | 1,000,000 ₪ |
הפרשי הון , גידול בהון ונכסים נטו | 800,000 ₪. |
הוצאות מחייה לכל התקופה בין 31.12.2004-31.12.2008 (על פי טבלה של מס הכנסה) | 1,000,000 ₪. |
סה"כ גידול בהון והוצאות מחייה בין שתי הצהרות הון | 1,800,000 ₪ |
מקורות לגידול בהון והוצאות מחייה: | |
הכנסות מדווחת למס הכנסה בתקופה | 1,100,000 ₪ |
הפרשים בלתי מוסברים | 700,000 ₪ |
אותם הפרשים בלתי מוסברים מהווים בעיה בהצהרת הון ועלולים להצביע על כך שהנישום לא דיווח על כל הכנסותיו לרשויות מס הכנסה ולא שילם את כל המס המוטל עליו.
הצהרת הון מהווה את אחד הכלים האפקטיביים למציאת הכנסות שלא דווחו אצל נישומים אשר רכשו נכסים מכספים והכנסות שלא דווח במהלך התקופה, אשר יצרו גידול בהון נטו שאינו מוסבר!!!.
לפקיד השומה קיימת סמכות לדרוש הגשת הצהרת הון – דין וחשבון על רכוש והתחייבויות על גבי טופס 1219. כאשר קיימת דרישה להגשת הצהרת הון, הנישום מחויב להגישה בדוח 120 ימים לפקיד השומה.
השפעת תיקון 168 על היבטי הדיווח לעניין הצהרת הון – סעיף 135 (1) ב " יחיד שהיה תושב ישראל לראשונה או לתושב, כאמור בסעיף 14 (א) , לא יהיה חייב בהגשת דוח על הונו ונכסיו שמחוץ לישראל, במשך 10 שנים מהמועד שהיה לתושב ישראל כאמור".
תיקון זה מהווה המשך להקלות המס לתושב חוזר וותיק אשר בנוסף לפטור על הכנסות מחו"ל על פי התיקון, הנישום לא נדרש להגיש הצהרת הון על נכסיו מחוץ לישראל.