סעיף 9(2) מיסוי מוסדות ציבור ומלכרי"ם
- המצב המשפטי בישראל
ארגונים שמטרתם ציבורית מאוגדים בישראל במסגרת ישויות משפטיות:עמותות, חברות לתועלת הציבור, הקדשים, ואגודות עותומניות.
- פקודת מס הכנסה
סעיף 9 (2) לפקודת מס הכנסה )נוסח חדש(, תשכ"א 1961- )להלן-הפקודה(,קובע פטור
ממס להכנסה של מוסד ציבורי, פרט להכנסה מהמקורות הבאים:
- הכנסה מעסק של מוסד ציבורי.
- הכנסה מדיבידנד או מהפרשי הצמדה שנתקבלו מחבר בני אדם, העוסק בעסקשהוא בשליטת המוסד הציבורי.
בתי המשפט דנו מספר פעמים בשאלת סיווג הכנסותיו של מוסד ציבורי בכדילקבוע האם
ההכנסות פטורות ממס או שהן הכנסות החייבות במס. בהקשר לכך נזכיר אתפסק דין אגודת ידידי האוניברסיטה העברית. פסק דין זה מתייחסלאוניברסיטה העברית שקיבלה
פרדס והיו לה הכנסות מעיבודו. בית המשפט העליון קבע כי ההכנסה מהפרדסהינה הכנסה
מעסק של האגודה ואין האגודה זכאית לפטור הקבוע בסעיף 9) 2( לפקודה לגביהכנסה זו.
פסק דין נוסף הוא פסק דין בית הכנסת הגדול. בפסק הדין זה פסק ביתהמשפט כי הכנסות שנבעו מהפעלת אולם לאירועי שמחות הן הכנסות מעסק,החייבות במס הכנסה.
2.1. הגדרת מוסד ציבורי
הפקודה מגדירה בסעיף 9(2) מהו "מוסד ציבורי":" חבר בני אדם של שבעהלפחות שרוב חבריו אינם קרובים זה לזה…הקיימים ופועלים למטרה ציבוריתונכסיהם והכנסותיהם משמשים להשגת המטרה הציבורית בלבד והם מגישיםדין וחשבון שנתי לגבי נכסיהם, הכנסותיהם והוצאותיהם להנחת דעתו של פקידהשומה על פי תקנות שהתקין שר האוצר…." "מטרה ציבורית" מוגדרת כ"מטרהשעניינה דת, תרבות, חינוך, מדע, בריאות, סעד או ספורט וכן מטרה אחרתשאושרה על ידי שר האוצר כמטרה ציבורית".
רשימת המטרות אינה רשימה סגורה, שכן לפי סעיף 9(2) לפקודה לשר האוצרסמכות
לקבוע "מטרה ציבורית" אחרת. בהתאם לסמכותו קבע שר האוצר מטרותנוספות כמטרה
ציבורית, ובהן: עידוד החיסכון לחינוך, מטרות האגודה למען בטחון ישראל)לב"י(, מתן שירותים מוניציפאליים לישובים ביו"ש ובאזור הגולן, מניעתתאונות, תנופה לצמיחה לסיוע למניעת אבטלה במשק, סיוע ליישובים במצוקה,קרן גנסיס, קליטת עלייה, סיוע לחיילים משוחררים, הגנה על זכויות האזרחבישראל, פעילות למען טוהר מידות בשירות הציבורי ומינהל תקין והגנהאזרחית על בטחון תושבי ישראל ואזרחיה מפני מלחמה או פעולת איבה.פעילות למען מטרה שאיננה כלולה בהגדרת מטרה ציבורית ולא נקבעה כמטרהציבורית על ידי שר האוצר תמנע מהמוסד להיחשב כ"מוסד ציבורי".
2.2. הוצאות עודפות
מכיוון שהכנסותיו של מוסד ציבורי פטורות ממס, הרי שחשוב שבעתייםהפיקוח על הוצאותיו, הנדרש לצורך התייעלותו של המוסד הציבורי ולמניעתהשימוש בהוצאות לקבלת טובת הנאה. לפיכך המחוקק קבע כי הוצאות עודפותשהוצאו על ידי המוסד הציבורי ימוסו במס בשיעור של 90% )סעיפים 3)ז(ו־ב)א) 1( לפקודה(.
2.3. זיכוי בשל תרומה שניתנה למוסד ציבורי לפי סעיףלפקודת מס הכנסה 46
בנוסף לכך שהמדינה מעודדת מוסדות ציבור על ידי מתן הטבות המס למוסדותעצמם, היא
מעודדת גם את האזרחים לתרום כספים למוסדות אלו. בסעיף 46 לפקודהנקבעו הוראות
למתן זיכוי בשל תרומה למוסד ציבורי; לפי סעיף 46 לפקודה, אדם שתרםבשנת המס סכום העולה על 380 ש"ח ל"מוסד ציבורי" יזוכה מהמס שהוא חייבבו באותה שנה בשיעור של 35% מסכום התרומה ליחיד ובשיעור מס החברותכאשר מדובר בחבר בני אדם, בהתקיים התנאים הבאים:
- המוסד הוא "מוסד ציבורי" כהגדרתו בסעיף 9(2) לפקודה.
- שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת, קבע כי המוסד הוא "גוף ציבורי"לעניין סעיף 46 לפקודה.
- הסכום שבשלו יינתן הזיכוי לא יעלה על 30% מההכנסה החייבת של התורםבאותה שנה או על 4 מיליון ש"ח, לפי הנמוך מבניהם. עודף התרומות העולה על30% מהכנסת התורם בשנה מסוימת יוכר לתורם כתרומה בשנים הבאות )עד3 שנים בזו אחר זו(.
- למעשה, קיימים שלושה מסלולי התרת הזיכוי, בהתאם למפורט בהוראת ביצועמס:3/2001
א. במסגרת הגשת הדו"ח השנתי על ההכנסות, לגבי שנות המסהקודמות.
ב. במסגרת תיאום מס במהלך שנת המס השוטפת.
ג. זיכוי ממס לשכירים במסגרת תשלום השכר, כאשר הזיכוימתבצע על ידי המעביד.